Sabtu, 05 Agustus 2017

Personal Question: How to make a learning communication technology and innovation in rural schools?

0



Tidak terasa sudah sampai pada penghujung pertemuan untuk paper yang sangat-sangat spektakuler. Maka tibalah pada saatnya saya kembali menjawab pertanyaan yang saya ciptakan untuk diri sendiri setelah menempuh perjalanan belajar yang sangat panjang ini.

Bagaimanakah menciptakan komunikasi pembelajaran berteknologi lagi inovatif di sekolah pedesaan? Pertanyaan itu saya buat kerana tempat saya tinggal adalah pedesaan dan jaringan internet sangat susah. Maka saya dapatkan solusinya iaitu, masih sentiasa menggunakan Web 2.0 tool untuk create new something yang berinovasi. Kerana, ada pula web 2.0 tool yang tetap dapat dijalankan dalam pembelajaran tanpa perlukan internet, beberapa diantaranya iaitu Phet aplication, Tracker, Visual Analyzer, Frezi (didownload terlebih dahulu), video pembelajaran yang telah kamu simpan dalam format. 

Tidak hanya itu, sesuatu yang berinovasi tidak semestinya berteknologi. Kerana ada banyak strategi pembelajaran yang mungkin belum pernah kita gunakan untuk mengajar padahal ia sangat sesuai lagi mudah dan senang digunakan. Seperti Problem Based Learning (PBL) dan juga Teaching Based Learning (TBL). 

Semoga jawapan yang saya dapatkan dapat membantu rekan-rekan untuk terus berinovasi dan juga menggunakan Web 2.0 tool kerana sangat berfaedah. Pasti, pelajar akan seronok belajar khususnya subjek Fizik yang dikenal menakutkan.

Opps! Soory, ini gambar untuk lucu-lucu saja. Hehe fizik sangat ke... 


0 komentar:

Posting Komentar

resep donat empuk ala dunkin donut resep kue cubit coklat enak dan sederhana resep donat kentang empuk lembut dan enak resep es krim goreng coklat kriuk mudah dan sederhana resep es krim coklat lembut resep bolu karamel panggang sarang semut